Boleh Acupuncture Merawat Ketidaksuburan?

Boleh Acupuncture Merawat Ketidaksuburan?

Akupunktur berasal dari China purba dan telah digunakan selama berabad-abad. Ia adalah teknik memasukkan dan memanipulasi jarum halus ke dalam titik tertentu pada badan untuk melegakan kesakitan dan membantu beberapa keadaan fizikal. Acupuncture dipercayai mengawal tekanan darah dengan merangsang sistem saraf pusat. Ia membebaskan endorfin yang menghalang kesakitan dan memberikan badan rasa kesihatan dan juga mengeluarkan neurotransmitter dan neurohormones yang membantu badan untuk sembuh.

Akupunktur boleh digunakan dalam kombinasi dengan rawatan kemandulan untuk berurusan dengan isu-isu seperti ketidakseimbangan hormon. Oleh kerana ia membantu mengawal sistem badan, aliran darah meningkat kepada organ-organ penting dan tahap hormon dikawal selia dengan berkesan. Ia juga memperbaiki ovari dan folikel fungsi. Ia boleh meningkatkan aliran darah ke endometrium, membantu untuk memudahkan, lapisan kaya tebal. Di samping itu, akupunktur boleh meningkatkan kadar kejayaan persenyawaan in vitro (IVF). Semakin banyak pakar kesuburan dan pusat menawarkannya sebagai sebahagian daripada rawatan IVF mereka. Proses pemindahan embrio dalam IVF telah terbukti mempunyai peningkatan yang ketara menyebabkan lebih kerap dalam kehamilan apabila akupunktur digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan.

Akupuntur juga boleh digunakan untuk merawat masalah kesuburan seperti kekejangan dalam tiub fallopio. Walaupun tiub yang disekat tidak akan bertindak balas terhadap akupunktur, kekejangan dalam tiub boleh dikawal dengan akupunktur. Ia sering digabungkan dengan herba untuk merawat tinggi hormon folikel merangsang (FSH), keguguran berulang, tidak dapat dijelaskan (idiopathic) kemandulan, kecacatan fasa luteal, sindrom ovari polisistik (PCOS) dengan kitaran yang tidak teratur, dan faktor-faktor lelaki termasuk lelaki yang terlibat dengan sperma-DNA -fragmentation.

Akupunktur adalah satu proses yang membantu badan untuk memulihkan diri sendiri dari masa ke masa. Ia adalah cara yang luar biasa untuk mengurangkan tekanan, kebimbangan dan kemurungan. Terdapat banyak cara bahawa akupunktur boleh mempunyai kesan positif ke atas rawatan kemandulan, maka adalah wajar bagi pasangan yang bergelut dengan kemandulan untuk mencuba setiap pilihan yang selamat disediakan. Wanita boleh dirawat selama tiga hingga empat bulan sebelum inseminasi, dalam persenyawaan in vitro (IVF), atau pemindahan penderma-telur. Walaupun beberapa pakar perubatan menyarankan akupunktur untuk pesakit yang terlibat dengan IVF atau pemindahan penderma-telur, ia tidak diketahui bencana pun, telah berlaku.

Wanita perlu mempertimbangkan dengan serius menerima rawatan akupunktur pra dan pemindahan jawatan embrio. Mempunyai akupunktur untuk beberapa bulan sebelum rawatan kesuburan seolah-olah juga mempunyai kesan terapeutik. Melalui rawatan kesuburan boleh sangat memberi tekanan kepada pasangan itu dan untuk wanita khususnya. Ia adalah bernilai mengulangi - akupunktur adalah cara yang baik untuk mengurangkan tekanan.

Tidak banyak risiko apabila menggunakan akupunktur dengan rawatan kemandulan. Risiko hanya diketahui ialah keguguran yang mungkin disebabkan jika titik akupuntur yang tidak betul digunakan apabila seorang perempuan hamil. Itulah sebabnya ia adalah sangat disyorkan bahawa hanya ahli akupunktur yang pakar dalam merawat gangguan kesuburan dirujuk. Ini adalah amat penting bagi wanita yang ingin termasuk akupunktur sebagai sebahagian daripada rawatan untuk meningkatkan kesuburan. Jika akupuntur disyorkan oleh doktor anda atau rakan, jangan menganggap mereka pakar dalam merawat kemandulan - minta.

Kajian menunjukkan bahawa gabungan akupunktur, perubatan herba, dan campur tangan perubatan tradisional memberi rawatan kesuburan yang paling berkesan. Tidak ada bukti yang jelas, berdasarkan kajian saintifik, bahawa akupunktur dan herba ubat-ubatan yang berkesan dalam meningkatkan kadar persenyawaan sendiri apabila campur tangan perubatan tradisional tidak digunakan, walaupun penyokong kuat akupunktur dan ubat-ubatan herba boleh membuat tuntutan untuk itu.

Ya akupunktur boleh digunakan dengan amat berkesan dalam mengatasi kemandulan. Ia adalah pendapat peribadi saya bahawa keputusan yang paling penting dalam akupunktur adalah kawalan tekanan. Ia adalah sangat penting bahawa tiada bahan kimia perlu lulus bibir wanita yang ingin hamil. Penyingkiran mudah untuk komponen tekanan gaya hidup yang boleh membuat perbezaan besar dalam bagaimana fungsi badan. Apabila digabungkan dengan teknik relaksasi lain, akupunktur adalah alat yang sangat penting dalam mengatasi kemandulan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar