Keracunan Dari Makanan

Keracunan Dari Makanan

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini ubat-ubatan homeopati dan semula jadi telah meninggalkan alam perubatan crackpot dan diterima oleh pakar perubatan Barat. Ubat semula jadi seperti Wort St John untuk bersantai, Arnica Montana secara lebam, baking soda biasa untuk sakit perut dan jus kranberi untuk jangkitan saluran kencing kini biasanya dicadangkan oleh profesional penjagaan kesihatan. Lawatan ke kedai makanan kesihatan anda mungkin menyediakan lebih penawar organik untuk apa yang merunsingkan anda, mungkin juga penawar semula jadi untuk keracunan makanan.

Salah satu penyakit yang paling biasa untuk kita semua adalah beberapa pelbagai penyakit bawaan makanan. Ini boleh berlaku melalui pengendalian yang tidak betul atau tidak bersih makanan atau penyimpanan makanan miskin kaedah. Sumber-sumber lain yang biasa penyakit termasuk cendawan dan ikan karang, yang boleh mengandungi toksin semula jadi, dan pelbagai produk tenusu atau makanan makanan jadi. Sumber lain adalah jangkitan kulit di tangan orang-orang yang berada pengendali makanan.

Tidak kira punca, kita biasanya merujuk kepada hasil sebagai keracunan makanan. Tanda-tanda adalah terang: Ia biasanya bermula dengan tiba-tiba sakit perut dan rasa loya, diikuti dengan cirit-birit, muntah-muntah, dan kelemahan. Masa berlalu, mangsa mungkin mengalami dehidrasi dan pening. Secara umum, ia adalah satu pengalaman yang sengsara.

Terdapat, bersyukur, lebih daripada satu sumber lega keracunan makanan dan pilihan penawar semula jadi adalah mengejutkan. Beberapa mengesyorkan campuran teh pudina, raspberry, chamomile dan blackberry, dan lain-lain mengatakan setengah sudu teh serbuk halia kering dicampur dengan secawan dadih akan melakukan silap mata. Pelancong yang berpengalaman bersumpah dengan tablet arang diaktifkan dan cuka epal cider. Begitu juga terutamanya lazat, tetapi sebagai ubat semula jadi untuk keracunan makanan mereka seolah-olah menjadi yang paling popular. Mengambil hati, terdapat juga epal cider cuka tablet bagi mereka yang tidak boleh menanggung rasa masam cecair. Satu lagi ubat popular berasal dari Hawaii dan adalah salah satu yang agak lebih sedap: Parut satu betik dan mentah keseluruhan rebus buah dalam dua liter air selama sepuluh minit. Menghirup cecair ini dengan kerap untuk dua belas jam akan datang, kemasan semua sebelum cuba untuk makan apa-apa makanan pejal. Selepas apa-apa pertarungan dengan keracunan makanan, ia adalah bijak untuk memulakan dengan makanan lembut seperti keropok soda atau roti, dan jangan lupa untuk mengambil banyak cecair jelas.

Walaupun keracunan makanan biasanya boleh dirawat di rumah, jika penyakit ini berlangsung selama lebih daripada 24 jam atau pesakit runtuh atau kehilangan kesedaran, anda mungkin mahu menyemak dengan doktor.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar